محمد جواد صبری
مدرس و مشاور رسمی شرکت میکروتیک در ایران

آموزش تقسیم پهنای باند اینترنت بصورت عادلانه و مساوی با میکروتیک

چگونه اینترنت را بصورت مساوی و عادلانه با سایر کاربران و روتربورد میکروتیک تقسیم کنیم؟ با توجه به اینکه امروز شبکه ها رو به افزایش هستند نیاز به کنترل پهنای باند هم امری ضروری و مهم است از این رو برای شما عزیزان اموزش تقسیم پهنای باند مثل آب خورذن رو آماده می کنم.خوب بریم سر کارمون , برای این کار مانیاز داریم که رو بسته های که از روتر خارج می شن mangle ایجاد کنیم که به دو دسته زیر تقسیم می شوند :

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
  1. پکت های که به سمت اینترنت می روند (upload)
  2. پکت های که به سمت کاربر می روند (download)

برای این کار با من محمد جواد صبری همراه باشید. برای ایجاد mangle مراحل زیر را طی نمایید

1.به منوی IP و Route بروید.

1

2.به سربرگ mangle رفته و روی add کلیک کنید.

2

3.در این مرحل ترافیک که از سمت کلاینت به روتر وارد می شود را می خواهیم مدیریت کنیم (Upload) کلاینت ها به اینترفیس Wlan1 متصل هستند.

3

4.حال در سربرگ action مقدار را روی mark packet قرار می دهیدم و در قسمت New packet mark مقدار Upload را تایپ می کنیم.

4

5.در این مرحل ترافیک که از سمت اینترنت به روتر وارد می شود را می خواهیم مدیریت کنیم (Download) کلاینت ها به اینترفیس Ether1 متصل هستند.

5

6.حال در سربرگ action مقدار را روی mark packet قرار می دهیدم و در قسمت New packet mark مقدار Download را تایپ می کنیم.

6

7.حال به منوی Queue می رویم.

7

8.حال به سربرگ Queue Type رفته و روی add کلیک می کنیم.

8

9.در این قسمت یک نام برای PCQ انتخاب می کنیم و kind را روی pcq و rate را روی سرعت مورد نظر جهت آپلود قرار می دهیم مثلا 64k.

وب سایت توسینسو

10.در این قسمت یک نام برای PCQ انتخاب می کنیم و kind را روی pcq و rate را روی سرعت مورد نظر جهت دانلود قرار می دهیم مثلا 256k.

10

11.سپس به منوی Queue Tree میرویم و روی add کلیک می کنیم.

11

12.سپس جهت تعریف Queue Tree جهت دانلود Packet Mark را روی Mangle که برای دانلود ساختید قرار دهید و Queue Type رو هم PCQ که برای دانلود ساختید قرار دهید.

12

13.سپس جهت تعریف Queue Tree جهت آپلود Packet Mark را روی Mangle که برای دانلود ساختید قرار دهید و Queue Type رو هم PCQ که برای آپلود ساختید قرار دهید.

13

14.این هم نتیجه کارما .

14

در دوره آموزشی MTCNA بصورت مفصل در این خصوص صحبت می کنیم و شما با مراجعه به همین لینک و شرکت در دوره آموزش MTCNA می تونید براحتی این سناریوها رو انجام بدید.امبدوارم بهره کافی رو از این آموزش برده باشید. پیروز باشید


محمد جواد صبری
محمد جواد صبری

مدرس و مشاور رسمی شرکت میکروتیک در ایران

- مدرس رسمی کمپانی میکروتیک - مشاور رسمی کمپانی میکروتیک - مدرس دانشگاهی کمپانی میکروتیک - فعال در انجمن رسمی MIKROTIK ، متخصص در حوزه های زیرساختی مبتنی بر میکروتیک ، MTCNA ، MTCUME ,MTCRE، MTCWE ، MTCTCE,MTCIPv6E و ... - کارشناس ارشد کامپیوتر - گرایش نرم افزار

نظرات