آموزش انجام تنظیمات مقدماتی روتربورد میکروتیک

چگونه تنظیمات مقدماتی Mikrotik را انجام دهیم؟ در این مرحله از سری آموزش های میکروتیک قصد داریم اعمال تنظیمات ابتدایی روتر را شرح دهیم که شامل تنظیمات NTP و DNS می شود .همانطور که در سری آموزشات قبل خدمتتان عرض کردم زمانیکه شما برای اولین بار با WinBox به روتر بورد متصل می گردید از شما سوال می شود که آیا تنظیمات پیش فرض را می پذیرید و یا قصد حذف و اعمال تنظیمات جدید را دارید که بهتر این است که تنظیمات پیش فرض را کامل حذف نمایید و مجدد خودتان تنظیم نمایید فقط دقت داشته باشید اگر که تنظیمات پیش فرض را کاملا حذف نمایید بدلیل پاک شدن آی پی از روی دستگاه ارتباط شما با دستگاه قطع می شود و برای برقراری ارتباط مجدد باید از مک آدرس دستگاه جهت ارتباط با آن استفاده نمایید همچنین اگر قصد کانفیگ اولیه روتر میکروتیک از راه دور را دارید نباید تنظیمات پیش فرض را در ابتدا پاک نمایید .در ذیل به برخی از مهمترین تنظیمات ابتدایی روتر میکروتیک اشاره می نماییم .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

ست نمودن اسم برای روتر میکروتیک

یکی از اصلی ترین عمل هایی که در کانفیگ اولیه روتر میکروتیک برای دسترسی راحت تر از راه دور به روتر میکروتیک مخصوصا زمانیکه تعداد روتر های میکروتیک شما افزایش یابد نام روتر کمک بزرگی به شما می نماید پس تنظیم نام مناسب و قابل شناسایی یکی از اصلی ترین تنظیمات روتر میکروتیک می باشد . برای این کار می توانید از منوی System و زیر منوی Identity استفاده نمایید . که در ذیل تصویر آن را مشاهده می نمایید .

identity
name

تنظیم ساعت : پس از ست نمودن نام برای روتر تنظیم ساعت جهت خواناتر بودن لاگ ها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است اما توجه داشته باشید که پس از ریستارت تنظیمات ساعت تماما از بین می رود که برای جلوگیری از این قبیل مشکلات بهتر است که یک NTP سرور به روتر معرفی نمایید . فقط دقت داشته باشید که برای استفاده از NTP سرور حتما باید روتر میکروتیک شما به اینترنت متصل باشد . برای تنظیم NTP هم می توان از زیر منو Sntp موجود در منو System یک و یا حتی چندین NTP تعریف نمایید . توجه داشته باشید که اگر چنانکه آدرس NTP سرور شما لینک می باشد حتما باید DNS ست شده باشد که در ذیل به این مورد اشاره شده است .

SNTP
set SNTP

توجه داشته باشید که حتما پس از اعمال تنظیمات NTP ساعت سیستم را هم برای اطمینان بیشتر از صحیح عمل نمودن ، تنظیم نمایید .

clock
set clock

تنظیم DNS

ست نمودن DNS در روتر میکروتیک بسیار ساده است که این امر از زیر منو DNS واقع در منو IP امکان پذیر می باشد که در تصویر ذیل آورده شده است .

DNS
set DNS

در کادر Server آدرس DNS را وارد می نماییم حتی شما قادرید چندین DNS را معرفی نمایید . اگر که قصد دارید از خود روتر به عنوان DNS سرور استفاده نمایید باید گزینه Allow Remote Requests را برگزینید البته پیشنهاد می کنم که روتربورد میکروتیک بدلیل مشکلات امنیتی به عنوان DNS سرور استفاده ننمایید .


نظرات