محمد رفیعی
کارشناس زیر ساخت

آموزش برطرف کردن مشکل بوت نشدن روتر سیسکو و بازیابی IOS

چگونه IOS روتر سیسکو را بازگردانی کنیم؟ در این مقاله سعی داریم یکی از روشهای باز گرداندن IOS را بیان می کنیم. شما هم ممکن است این موضوع را تجربه کرده باشید که به هر دلیلی اطلاعات موجود بر روی فلش رورتر را پاک کرده باشید که ممکن است .باعث بوت نشدن روتر شما شود(بدلیل قرار داشتن فایل IOS بر روی فلش). پس بخاطر داشته باشید قبل از اینکه هر اتفاقی برای فایل های موجود در روتر بیفتد لازم است یک پشتیبان از آنها تهیه نمایید که این کار براحتی و با بکار انداختن TFTP سرور امکان پذیر است.شما می توانید با یک جستجوی ساده انواع نرم افزارهای رایگان مربوط به TFTP را دانلود و راه اندازی کنید و با دستور Copy در محیط سیستم عامل روتر از فایلهای مورد نظر پشتیبان تهیه نمائید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

با فرض اینکه شما دارای پشتیبان هستید سراغ عمل بازگرداندن IOS میرویم.ابتدا سرور TFT خود را راه اندازی و فایل IOS را در مسیر قابل دسترس قرار دهید.اگر برایتان مقدور است روتر را با استفاده از یک کابل کراس مستقیم به کامپیوتری که سرور TFTP روی آن اجرا شده متصل نمایید.چنانچه روتر شما دارای اینترفیس های Ethernet یا Fast Ethernet می باشد از اولین اینترفیس استفاده نمایید بطور مثال Ethernet0//0 روتر را روشن میکنیم بلافاصله از کلید های Break یا Ctrl + Break برای وارد شدن به محیط ROMMON استفاده میکنیم.در صورت عملکرد درست با اعلان <rommon1 روبرو می شویم. سپس دستورات را به ترتیب زیر وارد می نماییم.لازم به ذکر است تمام متغییرها باید بصورت حروف بزرگ وارد شوند.

وب سایت توسینسو
rommon 1 > IP_ADDRESS=192.168.10.1 

در این قسمت IP موقت به روتر اختصاص داده می شود.

rommon 2 > IP_SUBNET_MASK=255.255.255.0

Subnet یکسان با TFTP سرور را وارد میکنیم.

rommon 3 > DEFAULT_GATEWAY=192.168.10.254

IP مربوط به Gateway را وارد میکنیم.

rommon 4 > TFTP_SERVER=192.168.10.254

IPمربوط به TFTP سرور وارد میکنیم.در این مقاله با تصور اینکه روتر مستقیم به سرور متصل شده یکسان در نظر گرفته ایم.

rommon 5 > TFTP_FILE=c2600-is-mz.120-7.T.bin

نام فایل IOS مورد نظر بر رویTFTP سرور را مشخص می نمائیم.

rommon 6 > TFTP_CHECKSUM=0

جهت جلوگیری از بروز خطا Checksum بر روی روترهای 2600 از این دستور استفاده میکنیم.

rommon 7 > tftpdnld

در نهایت با وارد کردن دستور مقابل پروسه انتقال فایل از TFTP سرور به روتر آغاز می شود. پس از انجام مراحل فوق روتر را مجدد راه اندازی می نماییم تا IOS بارگذاری و اجرا شود. با آرزوی موفقیت


محمد رفیعی
محمد رفیعی

کارشناس زیر ساخت

لیسانس کامپیوتر نرم افزار شاغل در مپنا

نظرات