محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

آموزش راه اندازی DHCP Relay Agent در سویچ سیسکو به زبان ساده

چگونه در سیسکو DHCP Relay Agent راه اندازی کنیم؟ همانطور که می دانید و قبلا در مقاله ای به عنوان DHCP Relay Agent چیست ؟مطرح کرده ایم Relay Agent در واقع یک قابلیت در سویچ های لایه سوم یا روترها می باشد که درخواهست های آدرس IP یا Broadcast را از کلاینت ها دریافت کرده و بصورت Unicast برای DHCP سرورهای تعریف شده روی آن ارسال می کند ، طبیعی است که کلاینت ها و سرورها در چنین شبکه ای در یک Subnet قرار ندارند و بصورت فیزیکی هم ممکن است از هم جدا باشند ، در واقع وظیفه اصلی Relay Agent ارسال درخواست به سرور و پاسخ داده به کلاینت می باشد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

فرآیند ارسال یا Forwarding در Relay Agent تا حدودی با فرآیند Forwarding معمولی که در IP Router ها انجام می شود متفاوت است ، بگونه ای در IP Routing معمولی ساختار Packet ارسالی و دریافتی چندان تغییر نمی کند اما در Relay Agent بعد از اینکه بسته Broadcast از طریق پیام DHCP Client دریافت شد روتر یک Packet یا یک پیام جدید ایجاد می کند و برای DHCP ارسال می کند ، Router درخواست را از یک طرف بصورت Broadcast دریافت و از طرف دیگر بصورت Unicast برای سرور DHCP ارسال میکند.

توجه کنید که سویچ های سری 2900XL ، 2950 و 3500XL نمی توانند به عنوان DHCP Relay Agent فعالیت کنند. برای راه اندازی Relay Agent شما حتما به سویچ یا روتری نیاز دارید که قابلیت های لایه سومی که بتواند فرآیند InterVLAN routing را انجام دهد دارید. این سویچ ها لایه دویی هستند که فقط و فقط می توانند قابلیت DHCP Snooping که یک فرآیند امنیتی است را پشتیبانی کنند. شما می توانید Relay Agent را روی سویچ های Catalyst زیر براحتی راه اندازی کنید :

2940 - 2970 - 3550 - 3560 - 3750 - 4000 - 4500 - 6000 - 6500

DHCP Relay Agent در سیسکو به عنوان IP Helper هم شناخته می شود ، برای راه اندازی IP Helper روی سویچ سیسکو دقیقا چنین دستوری در سویچ های سیسکو تعبیه شده است، برای راه اندازی DHCP Relay Agent کافیست دستورات زیر را در سویچ های خود وارد کنید :

ITPRO-SW1#ip helper-address 172.16.1.15

همانطور که مشاهده می کنید پیکربندی Relay Agent بر روی سویچ بسیار ساده است ، یک سویچ می تواند در نقش DHCP Server ، DHCP Client و DHCP Relay Agent یا بصورت ترکیبی در شبکه حضور داشته باشد. در واقع IP Helper باعث فعال شدن قابلیت Relay Agent در سویچ های لایه سه سیسکو می شود ، امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد. توسینسو باشید


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات