رضا دانش یار
کارمند

معرفی 7 مفهوم سخت افزاری و نرم افزاری در روترهای سیسکو

در این مطلب قصد دارم به شما سخت افزارهای یک روتر که شامل RAM , NVRAM , Interface , ROM , Flash , Console می شود را تا حدی توضیح دهم ، امیدوارم مورد توجه شما قرار بگیرد :

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
  1. RAM : یک حافظه با دسترسی تصادفی و ناپایدار است که از ARP Cache و packet Buffering و جداول Routing Table و فایل پیکربندی router بنام running - config نگهداری میکند و با خاموش شدن روتر تمام موارد بالا حذف میشوند .
  2. NVRAM : یک حافظه پایدار است و وظیفه نگهداری تنظیمات دائمی روتر(startup-config ) را برعهده دارد و با خاموش شدن روتر اطلاعات آن از بین نمی رود .
  3. Flash :فلش نیز یک حافظه پایدار است که وظیفه دارد سیستم عامل روتر با عنوان IOS را درون خود نگهدارد.
  4. ROM: یک حافظه فقط خواندنی است که وطیفه راه اندازی اولیه روتر را بر عهده دارد همچنین در خود یک برنامه با عنوان mini- ios را نگهمیدارد تا رد مواقعی که ios اصلی با مشکل مواجه شد بتوان بوسیله آن مشکلات مربوط به ios را حل کرد .
  5. Interfaces : رابط اتصال روتر به اجزای دیگر شبکه را اینترفیس گوییم که یا بر روی برد اصلی روتر است و یا بصورت ماژول جدا بعدا میتوانیم به روتر اضافه کنیم که دارای انواع مختلفی از قبیل سریال و اترنت است .
  6. Console : پورت کنسول برای اتصال روتر به کامپیوتر جهت پیکربندی روتر تعبیه شده است البته این در شرایطی است که روتر از قبل هیچ پیکربندی خاصی ندارد وگرنه به روش های مختلف دیگری به غیر از کنسول می توان برای پیکربندی به روتر وصل شد فعلا تنها راه ما پورت کنسول می باشد .
  7. IOS : Internetworking Operating System : یک سیستم عامل با محیط کاملا متنی برای تجهیزات سیسکو می باشد اگر بخواهیم روتر را پیکربندی کنیم باید دستورات خاص آن را در محیط کامندی این سیستم عامل وارد کنیم.
  8. نتیجه : روتر دارای اجزای سخت افزاری و نرم افزاری خاص خود می باشد مطالبی که در بالا عرض کردم برای سوئیچ های سیسکو نیز صادق میباشد.

نظرات