جعفر قنبری شوهانی
مهندس و مدرس زیرساخت و امنیت و مدیر ارشد وب سایت توسینسو

فایروال سیسکو ASA چیست؟ بررسی قابلیت ها و انواع Cisco ASA

سیسکو ASA چیست؟ فایروال معروف ASA سیسکو چه قابلیت هایی دارد؟ سال هاست که سیسکو فایروال اختصاص تولید می کند و در سال های قبل این دستگاه تحت نام PIX روانه بازار می شد. با پیشرفت تکنولوژی سیسکو دستگاه جدیدی را درست کرد که تمام قابلیت های PIX را داشت و علاوه برای آن قابلیت های جدیدی را به آن اضافه کرد و این دستگاه را تحت نام (Adaptive Security Appliance (ASA روانه بازار کرد. قبل از اینکه بخواهید دستگاه را تنظیم و پیکربندی کنید باید با مفاهیم و اصول اولیه آن را فرا گیرید که در این بخش به این مفاهیم پرداخته خواهد شد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
وب سایت توسینسو

آشنایی با خانواده ASA

فایروال های ASA در اندازه ها و شکل های مختلفی وجود دارند اما همه آنها قابلیت های مشابهی دارند. معمولا دستگاهی که شماره مدل آن پایین تر است توان پایین تری دارد. شماره مدل این دستگاه ها با 55 شروع می شود البته دستگاه هایی از خانواده ASA وجود دارند که بر روی سوئیچ هایی مانند 6500 نصب می شوند یا نسخه مناسب برای محیط های مجازی. در جدول زیر خانواده ASA نمایش داده شده است :

وب سایت توسینسو

همینطور که در جدول بالا میبینید در جلوی هر مدل نشان داده شده است که برای چه محیط هایی مناسب است.

قابلیت ها و سرویس های ASA

لیست قابلیت ها و ویژگی های ASA به شرح زیر است که بسیاری از آنها را در قسمت های قبلی مورد بحث قرار داده ایم :

  • Packet filtering : به وسیله ACL ها فراهم می شود و ASA از ACL های standard و extended پشتیبانی می کند. تفاوتی که در استفاده از ACL در روتر با ASA است این است که در ASA از wildcard mask استفاده نمی شود.
  • Stateful filtering
  • Application inspection
  • (Network Address Translation (NAT
  • DHCP : فایروال ASA می تواند به عنوان DHCP Server یا DHCP Client عمل کند.
  • Routing : می تواند در مسیریابی شرکت کند.
  • پیاده سازی به صورت Layer 3 یا Layer 2
  • پشتیبانی از VPN
  • Object groups : اشاره به یک یا چند آدرس یا رنج شبکه دارد.
  • پشتیبانی از AAA
  • Botnet traffic filtering : مجموعه ای از کامپیوترهای های آلوده که توسط یک نفر کنترل می شوند. (به طور مثال 10000 کامپیوتر آلوده که به آنها دستور داده می شود که حجم زیادی از بسته های ping را به یک آدرس مشخص ارسال کنند) کاربران این دستگاه ها از اینکه دستگاه آنها در یک حمله شرکت کرده است بی خبر هستند. ASA با استفاده از یک سیستم خارجی که اطلاعات آن توسط سیسکو ارائه می شود می تواند در برابر این حملات محافظت کند.
  • (Advanced malware protection (AMP : فایروال ASA قابلیت های (next-generation firewall (NGFW را فراهم می کند که در آن قابلیت های عمومی فایروال با thread and advanced malware protection در یک دستگاه با هم ادغام شده اند. AMP مدیر شبکه را قادر می سازد شبکه خود را در برابر تهدیدات شناخته شده و پیشرفته محافظت کند.
  • High availability : با استفاده از دو فایروال می توانید در برابر مشکلات استفاده از یک دستگاه تنها ، شبکه را محافظت کنید تا اگر یکی از دستگاه ها با مشکل مواجه شد عملکرد شبکه دچار اخلال نشود.

جعفر قنبری شوهانی
جعفر قنبری شوهانی

مهندس و مدرس زیرساخت و امنیت و مدیر ارشد وب سایت توسینسو

جعفر قنبری شوهانی ، مهندس و مدرس شبکه ، آشنایی من با شبکه برمی گرده به سال 1382 که دوره NT و Novel رو گذروندم و الان بیشتر از 10 ساله سابقه اجرایی در سطح Enterprise (بانک ها ، موسسه مالی ، ادارات دولتی ، سرویس پروایدر) را دارم و در حال حاضر به عنوان مهندس شبکه در شرکت توزیع برق مشهد و به عنوان مدیر ارشد و مدرس شبکه در سایت ToSinSo مشغول به کار هستم. در اکثرا حوزه های شبکه کار کردم و تجربه دارم اما تخصص اصلیم رو در حوزه زیرساخت و امنیت اون میدونم

نظرات