جعفر قنبری شوهانی
مهندس و مدرس زیرساخت و امنیت و مدیر ارشد وب سایت توسینسو

transparent firewall یا فایروال لایه دو چیست؟

transparent firewall بیشتر در رابطه با نحوی قرار دادن فایروال در شبکه است تا بحث تکنولوژی های که برای فیلترینگ استفاده می شود. یک transparent firewall می تواند از قابلیت های packet-based filtering ، stateful filtering و application inspection که قبلا مورد بحث قرار گرفت می تواند استفاده کند اما تفاوت بزرگ این است که در لایه دو مورد استفاده قرار می گیرد.بیشتر فایروال ها همانند یک روتر در لایه سوم استفاده می شوند به این معنا که بسته ها در این دستگاه باید تا لایه سوم بروند تا مورد پردازش قرار گیرند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

transparent firewall یا فایروال لایه دو چیست؟

در فایروال های لایه سوم (Routed Firewall) هر اینترفیس دارای یک IP آدرس در یک شبکه متفاوت است و ترافیک از یک شبکه به شبکه دیگر از طریق فایروال عبور می کند و سیاست های فایروال روی این ترافیک اعمال می شود.در transparent firewall به اینترفیس ها IP اختصاص داده نمی شود و این اینترفیس ها شبیه یک bridge یا یک سوئیچ دو پورت عمل می کند. در این حالت ترافیک از یک بخش شبکه بخواهد به بخش دیگر شبکه برود باید از طریق این فایروال بگذرد.

به transparent firewall تنها management IP تعلق میگیرد و از طریق آن می توان به دستگاه متصل شد. کاربرانی که از منابع شبکه استفاده می کنند و ترافیک آنها از طریق فایروال می گذرد از وجود فایروال بی خبرند و متوجه حضور فایروال نمی شوند. یکی از مزایای بزرگ استفاده از transparent firewall این است که نیاز به آدرس دهی مجدد شبکه نیست و نیاز به تغییرات در شبکه نیست.حتی با وجود اینکه دستگاه در لایه دو پیاده سازی می شود بازهم می تواند تمام بسته هایی که بین اینترفیس های آن عبور می کند را ببیند و می تواند قابلیت هایی مانند stateful و application inspection را اجرا کند.


جعفر قنبری شوهانی
جعفر قنبری شوهانی

مهندس و مدرس زیرساخت و امنیت و مدیر ارشد وب سایت توسینسو

جعفر قنبری شوهانی ، مهندس و مدرس شبکه ، آشنایی من با شبکه برمی گرده به سال 1382 که دوره NT و Novel رو گذروندم و الان بیشتر از 10 ساله سابقه اجرایی در سطح Enterprise (بانک ها ، موسسه مالی ، ادارات دولتی ، سرویس پروایدر) را دارم و در حال حاضر به عنوان مهندس شبکه در شرکت توزیع برق مشهد و به عنوان مدیر ارشد و مدرس شبکه در سایت ToSinSo مشغول به کار هستم. در اکثرا حوزه های شبکه کار کردم و تجربه دارم اما تخصص اصلیم رو در حوزه زیرساخت و امنیت اون میدونم

نظرات