آموزش تصویری نوشتن Static Route در روترهای میکروتیک

استاتیک روت چیست ؟ چگونه در روترهای Mikrotik یک Static Route بنویسیم؟ زمانیکه ما اقدام به خرید تجهیزی مانند روتربورد میکروتیک می نماییم قطعا هدفمان مشخص می باشد و آن هم مسیریابی است . اما گاهی اوقات کمپانی سازنده روتربورد مانند میکروتیک روتری را در اختیار ما قرار می دهد که توانایی انجام اکثر نیازهای روزمره ما را دارد که قسمت روتینگ تجهیز بسیار کامل می باشد . که در این سری از آموزش های میکروتیک هدفمان فقط پرداختن به کانفیگ روتر میکروتیک می باشد .همانگونه که مستحضر هستید عملیات روتینگ به دو بخش استاتیک و داینامیک دسته بندی می گردند .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

می توان به جرات گفت روتربورد های میکروتیک تقریبا از اکثر پروتکل ها و سیاست های عملیات روتینگ که به عنوان استاندارد تعریف شده اند استفاده می نمایند و در مقایسه با روترهای سیسکو که برای عملیات روتینگ خود پروتکل EIGRP استفاده می نمایند , روترهای میکروتیک هیچ گونه پروتکل اختصاصی ندارند .البته کمی غیر منطقی به نظر می رسد اینکه ما برای روترهای سطح پایین بخواهیم الگوریتم های بسیار پیچیده روتینگ و استاتیک روت در میکروتیک را تعریف نماییم . البته قابل ذکر است که برخی از روتربورد ها مانند روتربورد RB750 از پروتکل BGP برای عملیات روتینگ خود استفاده می نمایند که این مورد هم زیاد قابل استفاده نبوده .

توجه داشته باشید که روتر میکروتیک مانند سایر روترها با اضافه نمودن IP برای هر پورت یک روت جدید به جدول روت افزوده می گردد . که آن را با علامت DAC در کنار Rout نمایش می دهد . به این روت ، rout connected هم می گویند . جهت افزودن استاتیک روت باید به زیر منوی Routes واقع در منوی IP مراجعه نمود که با این عمل جدول Rute List روتر را مشاهده می نماییم .

Routes
Route List

در جدول Rout List میکروتیک برخی علامت های اختصاری ممکن است ببینید که هرکدام معنا و مفهوم خاص خود را دارد . که در ذیل به مهمترین آنان اشاره شده است .

table1

جهت افزودن روت جدید باید کلید Add را انتخاب نموده که پنجره ای مانند ذیل باز می گردد :

new route

جهت افزودن روت جدید حداقل به دو بخش درگاه خروج و آدرس مقصد احتیاج دارید . که آدرس مقصد در حقیقت آدرس شبکه مقصد است و درگاه خروج قادر است یک IP و یا اینترفیس باشد .یکی از مواردی که بین لینوکس و میکروتیک یکسان می باشد آی پی 0.0.0.0 است که به معنای تمامی آی پی های موجود می باشد و روتی که با این آی پی ست گردد نیز Default Route نامگذاری می گردد . اگر در جدول روت Default Route موجود باشد Routing Lookup table با Packet بدون مقصد مواجه نمی گردد.روترهای میکروتیک جهت تشخیص مسیر مناسب برای یک Packet چند مورد را بررسی و تحلیل می نمایند . که یکی از آنها Distance است . Distance های Default روتر میکروتیک به شرح ذیل است :

table 2

دقت داشته باشید که در صورتیکه دو یا چند مسیر برای ارسال Packet وجود داشته باشد ابتدا مسیری انتخاب می گردد که Distance پایین تری دارد که می توان مقدار Distance را تغییر داد و آخرین اولویت ارسال پکت با Default Route می باشد .


نظرات