اسحاق احمدپور
مدرس زبان انگلیسی، مترجم حوزه تکنولوژی، متخصص IT و مایکروسافت

11 نکته درباره شرکت در آزمون بین المللی مایکروسافت که باید بدانید

در مطلبی که امروز براتون تهیه کردم قصد دارم به یازده نکته بسیار کاربردی راجع به آزمون بین الملل شبکه مایکروسافت اشاره کنم. چرا که بسیار میتونه برای کسانی که قصد خروج از ایران و رفتن به یه کشور دیگه رو برای دادن این آزمون دارن مفید باشه.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

نکته یک

از اونجا که مدرک بین المللی شبکه (MCSE و MCSA) از سمت شرکت مایکروسافت صادر میشه و در سطح بین الملل از اعتبار بالایی برخورداره، پس باید این نکته رو خاطر نشان کنم که سوالات این آزمون به زبان انگلیسی هست، و از این روی کسانی که قصد شرکت در این آزمون رو دارند، ابتدا باید از سطح زبان انگلیسی قابل قبولی در زمینه علوم کامپیوتر برخوردار باشن. (سطح متوسط کافیه)

نکته دو

این آزمون در لابراتورهای مورد تایید شرکت های بین الملل و زیر نظر سازمان های معتبری همچون PEARSON VUE برگزار میشه. در نتیجه پیش از اینکه به هر کشوری برای شرکت در این آزمون عزیمت کنین، لازمه تا از قبل در سایت های مربوطه، از محل جغرافیایی مرکز آزمون و محل دقیق مرکز، اطلاعات کافی به دست بیارین

نکته سه

نتایج آزمون بلافاصله و پس از اتمام وقت مقرر امتحان بر روی صفحه نمایش شما نشان داده خواهد شد، و شما قادر خواهید بود تا نتیجه قبولی یا مردودی خودتون رو به سرعت ببینید.

نکته چهار

بارم کلی امتحان از 1000 بوده، که شرط قبولی در آن کسب حداقل 700 نمره می باشد.

نکته پنج

یک واقعیت رو که نمیشه انکار کرد اینه که واقعا آزمون های مایکروسافت سخت و به نوعی دشوار هستند، که آزمون شبکه (MCSE) نیز از این قائله مستثنی نخواهد بود. توصیه من به تمامی افرادی که قصد عزیمت از ایران رو برای شرکت در آزمون دارن، اینه که پیش از اون واقعا به صورت دقیق تمام نکات مهم امتحانی را خونده باشن و فهمیده باشند. یعنی کسی که اقدام به دادن این آزمون ها میکنه واقعا باید ریز به ریز به تمام جاهای سیستم عامل ویندوز اشراف کامل داشته باشه. پس قبل از تصمیم گیری برای شرکت در آزمون، از اینکه واقعا خوب همه جای ویندوز رو سرک کشیده باشین و نقطه تاریکی براتون نمونده باشه مطمئن بشین.

نکته شش

قطعا توی آزمون به سوالاتی بر خواهید خورد که از شما یک سری دستورات شبکه ای Command Prompt یا PowerShell خواسته شده. در نتیجه از آزمون دهنده انتظار میره که با دستورات کلی کنسول های گفته شده آشنایی نسبی داشته باشه. دستوراتی مثل ipconfig, netstat و غیره.

نکته هفتم

نکته مهم دیگه ای که باید یادآور بشم اینه که حتی اگر تمام کتاب های شبکه مایکروسافت رو هم خونده باشین ممکنه توی آزمون بازم با سوالاتی برخورد کنین که تا به حال حتی ندیده باشین، در نتیجه این موضوع اصلا به دور از ذهن نخواهد بود. اما چاره کار چیه؟ مایکروسافت به طور عمومی توی همه آزمون هاش از همچین شگرد و حقه ای برای میزان سنجش تبحر افراد استفاده میکنه. چرا که می خواد بدونه فرد آزمون دهنده چند مردِ حلاجه. یعنی با طرح همچین مدل هایی از سوال میخواد بفهمه اگر احیانا شما با یه سناریو کاملا عجیب و جدید که تا به حالا ندیدین برخورد کردین چقدر میتونین از هوش و ذکاوت یا حدس و گمان های منطقی به جواب درست دست پیدا کنید. اینو مخصوصا گفتم که اگر روزی رفتین و نشستین سر جلسه آزمون، و حتی اگرم خیلی خونده بودین یه باره شوکه نشین و پیش خودتون نگین این سوال از کجا اومده! پس لازمه که برای سوالات عجیب غریب و غیر منتظره، از قبل آمادگی کامل داشته باشین.

نکته هشتم

چون آزمون از طریق اینترنت برگزار میشه، توی صفحه ای که دارین آزمون میدین میتونین با زدن دکمه Back/Forward به سوالات قبل یا بعد برین و مجدد اونا رو بررسی و اگر شک داشتین تصیحیش کنین. ضمن اینکه یه قابلیت دیگه که تو صفحه آزمون دارین اینه که میشه سوالاتی رو که شک دارین با ابزارهایی که خود مایکروسافت توی صفحه گذاشته هایلات کرده و در آخر مجدد بررسی کنید تا از درست بودن جواب اطمینان حاصل کنید.

نکته نهم

توی آزمون سوالاتی هستند که به سوالات Partial معروفند. Partial به سوالاتی اطلاق میشه که بیش از یک جواب صحیح دارن و میزان بارم اونها بر اساس گزینه هایی که انتخاب می کنید در نظر گرفته میشه. خود مایکروسافت از عبارت Choose all that apply برای این نوع سوالات استفاده میکنه. پس دقت داشته باشین هر سوالی که آخرش از این اصطلاح استفاده شده باشه یعنی اون سوال بیش از یک گزینه صحیح جوابش هست، و شما باید این رو حتما مد نظر داشته باشین.

نکته دهم

بیشتر چیزهایی که آزمون از شما پرسیده معمولا تاکیدش بر اساس محیط گرافیکی ویندوز (GUI) هست، اما موارد مهمی که از طریق محیط های گرافیکی قابل اجرا نیست رو قطعا از فرد میخوان تا از طریق GPOها یا دستورات محیط CMD/PowerShell پاسخ بدن. پس این نکته رو یادآور بشم که علاوه بر اینکه شما باید اشراف کامل بر روی تمام قسمت های ویندوز داشته باشین، اما یک جاهایی هم هست که نیازمند اون هستید که به واسطه فرمان و موارد مشابه سوال رو حل کنید. یک مثال خیلی واضح در این مورد که میشه بهش اشاره کرد دستورات متنی مثل ipconfig یا msconfig و موارد مشابه دیگه هست.

نکته یازدهم

توی خیلی از سئوالات با وجود اینکه از شما فقط یک جواب صحیح خواسته شده و نه چندتا، اما بازم می بینید که سوال میتونه بیش از یک پاسخ صحیح داشته باشه. در این موارد تاکید مایکروسافت بر روی گزینه های پیش فرض و نیز پاسخ هایی ست که بر امنیت بالاتر تکیه دارند می باشد. برای مثال ممکنه توی یک سوال از شما پرسیده باشند که بهترین پسوردی که برای یک یوزر می توان انتخاب کرد کدام یک از موارد زیر می تواند باشد؟ (این سوالو خودم طراحی کردم تا بتونم برسونم منظور مایکروسافت رو)

  • الف: 98138576 ب: a9s3bsd154 ج: P3%s$* د. Csaopiu154

جواب درست گزینه (ج) می باشد. به این علت که اگرچه به نسبت دیگر گزینه ها از طول کمتری در تعداد کاراکتر بهره برده، اما چون ترکیبی از اعداد، حروف، و سمبل ها را دارد، پس به لحاظ امنیتی نیز از ضریب بالاتری برخوردار است.پس حتما به سوالاتی که ممکنه این مدلی طراحی شده باشند بایستی توجه حاص داشت. ضمن اینکه به خاطر هم داشته باشین که مایکروسافت همیشه از شما گزینه های امنیتی بالاتر رو میخواد و تاکیدش بر روی گزینه هایی با امنیت بالاتر هست.

آها! یه نکته دیگه هم یادم اومد و اون اینه که -----> هر چقدر از تاریخ گرفتن مدارک مایکروسافت بگذره، در نتیجه اعتبار و میزان حقوقی که برای شما در نظر خواهد گرفته شد نیز به همان میزان بیشتر خواهد بود، چرا که مایکروسافت و کلن هر شرکتی که قراره اونجا استخدام بشید فرض رو بر این خواهد گرفت که چون از تاریخ مدرکتون بیشتر داره میگذره در نتیجه تجربه بیشتری هم دارین و به عنوان نمونه فردی که سال 2003 مدرک ویندوز سرور 2003 رو تونسته بگیره و الان سال 2016 هست، در نتیجه حداقل دارای 13 سال تجربه و سابقه با کار مرتبط هست. و از این روی هر چقدر به تاریخ مدرک شما اضافه بشه، به همون میزان به حقوق شما هم اضافه خواهد شد. درست مثل شراب که حضرت حافظ میفرمایند هر چقدر کهنه تر شود گیرایی آن نیز بالاتر خواهد رفت.امیدوارم هر کسی که قصد شرکت در این آزمون رو داره بتونه با راهنمایی هایی که کردم بالاترین نمره قبولی رو کسب کنه.

شاد و موفق باشید

نویسنده : اسحاق احمدپور

منبع : جزیره سرویس های شبکه مایکروسافت وب سایت توسینسو

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی است


اسحاق احمدپور
اسحاق احمدپور

مدرس زبان انگلیسی، مترجم حوزه تکنولوژی، متخصص IT و مایکروسافت

اسحاق احمدپور، دانش آموخته دستیار شبکه های مایکروسافتی (MCSA) از مرکز Microsoft Innovation کشور ارمنستان و مهندس شبکه های مایکروسافتی (MCSE) از مرکز Ultimate کشور ترکیه| کارشناس در زمینه Virtualization| کارشناس شبکه های بی سیم CWNA| مدیر شبکه در پرشیانت، فارغ التحصیل رشته مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه شیراز، مترجم، مدرس، راهنمای تور به زبان انگلیسی. دارای 15 سال سابقه در زمینه IT و ده سال فعالیت مستمر در شبکه. تالیف و ترجمه بیش از ده ها مقاله و صدها مطلب آی تی در نشریات و وبسایت های خبری مرتبط

نظرات