محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

آموزش تعریف سرعت و Duplex برای پورت سویچ سیسکو به زبان ساده

چگونه سرعت یک پورت سویچ سیسکو را تعیین کنیم؟ چگونه حالت Duplexing پورت سویچ سیسکو را تعیین کنیم؟ هر یک از پورت های سویچ برای خود تنظیماتی دارد که می توان آنها را تغییر داد ، برای مثال سرعتی که هر پورت در آن فعالیت می کند و یا اینکه پورت بصورت half –duplex کار می کند یا full duplex ، زیبایی تنظیمات سویچ های سیسکو در این است که شما می توانید برای هر یک از پورت ها و یا یک سری از پورت ها این موارد را بصورت جداگانه تعیین کنید ، مثلا به سویچ بگویید که پورت شماره 16 با سرعت 50 مگا بیت بر ثانیه و پورت های 11 تا 15 با سرعت 90 مگا بیت بر ثانیه کار کنند . مثال : برای تعیین سرعت و duplex برای یک پورت سویچ از دستور زیر استفاده می کنیم :

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
Switch(config)#interface fastEthernet 0/1
Switch(config-if)#speed 10
Switch(config-if)#duplex full

خوب در اینجا شما می توانید برای هر یک از پورت ها بصورت تک تک سرعت مورد نظرتان را انتخاب کنید ، ولی اینکار ضمن زمانبر بودن ، برای کسی که فعالیت حرفه ای در زمینه سیسکو را شروع کرده چندان جالب نخواهد بود ، شما برای اینکار می بایست بتوانید یک رنج از پورت های سویچ را انتخاب کرده و به تمامی آنها بصورت یکجا سرعت و duplexing مناسب را مشخص کنید .

مثال : برای تعیین سرعت و duplex برای چندین پورت سویچ بصورت همزمان از دستور زیر استفاده می کنیم :

Switch(config)#interface range fastEthernet 0/1 - 6
Switch(config-if-range)#speed 100
Switch(config-if-range)#duplex full

نکته : برای مشاهده نتایج می توانید از دستور show config استفاده کنید .

ارتباطات کلا به سه نوع طبقه بندی میشن :

  • Simplex: یک طرفه ، یعنی یک طرف صرفا ارسال کننده دیگری صرفا گیرنده مثل تلویزیون و رادیو
  • Half Duplex: دو طرفه غیر همزمان ، یعنی دو طرف میتونن ارتباط داشته باشن ولی نه بصورت همزمان و همیشه باید یکی قطع کنه اونیکی بفرسته مثل واکی تاکی.
  • Full Duplex: دو طرفه همزمان ، یعنی همزمان هم میتونی بفرستی هم بگیری مثل تلفن.

در دوره آموزش نتورک پلاس یا همان مبانی شبکه ، شما با مفهوم Duplexing و تعریف سرعت ها در شبکه آشنا می شوید. اگر می خواهید در حوزه شبکه های سیسکو حرفه ای شوید ، توصیه می کنم سری به دوره های آموزش سیسکو وب سایت بزنید.


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات