حجت رستمی
دانشجوی رشته شبکه و متخصص Passive

معرفی 7 روش پیدا کردن نسخه BIOS کامپیوتر

در این نکته قصد دارم که شما عزیزان را با انواع راههای پی بردن به نسخه BIOS مادربورد اشنا کنم همان طور که می دانید به طور معمول برای پی بردن به اطلاعاتی در مورد نوع نسخه نصب شده در BIOS کامپیوتر شما با restart کردن سیستم به صورت دستی وارد BIOS شده و اطلاعات آن را چک میکردید که کاملا متداول بوده و شاید همگی با آن آشنا باشید ولی قطعا سریع ترین راه نبوده و در سیستم عامل windows راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که اکنون با آنها آشنا خواهیم شد و امیدوارم مورد استفاده قرار بگیرد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

روش 1 : راه اندازی مجدد سیستم و ورود به BIOS کامپیوتر

گذینه اول راه اندازی مجدد سیستم است که متداول ترین راه برای بدست آوردن اطلاعاتی در مورد نوع نسخه BIOS میباشد. بعد از ریست کردن سیستم شما باید در مدت زمان کمی که در اختیار دارید با استفاه از کلید خاصی در صفه کیبورد خود که کارخانه سازنده مادربورد برای دسترسی به محیط BIOS آن را در نظر گرفته است را زده و به BIOS انتقال یابید

بنابراین نوع مادربورد شما و کلیدی که برای این کار در نظر گرفته شده است مهم است که اگر از آن اطلاع ندارید می توانید به دفترچه راهنمای مادربورد سیستمتان مراجعه بکنید ولی به طور کلی و معمول یکی از کلید های Delete ، F2 ، F10 و یا F12 خواهد بود. به هر حال بعد از ورود به محیط BIOS در صفحه information همانند آنچه که در تصویر زیر مشاهده مینمایید در مقابل عبارت BIOS version میتوانید نسخه BIOS سیستم را مشاهده کنید.

وب سایت توسینسو

روش 2 :  استفاده از محیط System Information

با استفاده از ابزار System Information در سیستم عامل windows هم میتوانید به راحتی به نوع نسخه BIOS سیستم پی ببرید برای این کار برای دسترسی به این پنجره اگر از سیستم عامل windows 7 استفاده مینمایید میتوانید با تایپ System Information در search box به آن دسترسی یابید و یا در Start Menu ، All Programs ، Accessories رفته و در System Tools وارد System Information شوید همانند آنچه که در تصویر زیر مشاهده مینمایید

وب سایت توسینسو

و یا آدرس مقابل را دنبال کنید Control Panel -> System and Security -> Administrative Tools و اما اگر از سیستم عامل های windows 8 & 8.1 استفاده میکنید متاسفانه این گذینه برای کاربران به صورت hidden (مخفی) طراحی شده است و شما برای دسترسی به آن امکان search در قسمت Start screen را ندارید ولی برای رسیدن به آن کافیست مسیر زیر را دنبال کنید Control Panel -> System and Security -> Administrative Tools

وب سایت توسینسو

به هر حال بعد از ورود به System Information در پنل سمت چپ بر روی System Summary کلیک راست نمایید همان طور که در تصویر مشاهده می نمایید در مقابل آیتم BIOS Version/Date میتوانید نوع و نسخه BIOS کامپیوتر را ببینید.

وب سایت توسینسو

روش 3 : استفاده از Registry Editor

اگر تمایل دارید که از طریق Registry به این اطلاعات دسترسی یابید کافیست که عبارت regedit را در Start screen تایپ و Enter نمایید

وب سایت توسینسو

و سپس به آدرس زیر بروید .

My Computer -> HKEYLOCALMACHINE -> HARDWARE -> DESCRIPTION -> System

همانند آنچه که در تصویر مشاهده می نمایید در مقاب عبارتهای SystemBiosDate و همچنین SystemBiosVersion میتوانید به اطلاعات مورد نظر دسترسی یابید.

وب سایت توسینسو

روش 4 : استفاده از Command Prompt

در ادامه اگر هم به محیط Command Prompt علاقه مند هستید میتوانید با تایپ دستور systeminfo | findstr I c:bios و اینتر کردن آن همانند تصویر زیر به نوع نسخه BIOS پی ببرید.

وب سایت توسینسو

اگر هم میخواهید نوع ورژن BIOS رو بدون تارخ ملاحظه کنید از دستور زیر استفاده کنید:

wmic bios get manufacturer, smbiosbiosversion
وب سایت توسینسو

و اگر هم میخواهید دستورات رجیستری را در محیط command استفاده کنید ازدستور زیر استفاده نماییدو نتیجه را در نهایت همانند تصویر مشاهده کنید.

reg query HKEY_LOCAL_MACHINE\HARDWARE\DESCRIPTION\System\BIOS
وب سایت توسینسو

روش 6 : استفاده از PowerShell

اگر هم استفاده از Command Prompt را دیگر دوست ندارید و جزء افرادی هستید که به PowerShell windows رو آورده اید میتوانید از دستور زیر استفاده نمایید.

Get-WmiObject win32_bios
وب سایت توسینسو

و اما آخرین راه هم برای دوستانی که به نرم افزار های Third-Party و محیط های گرافیکی همانند CPU-Z علاقه دارند میتوانید با دانلود این نرم افزار سبک و دوست داشتنی و اجرای آن در کامپیوتر خود در تب Mainboard به اطلاعات مورد نیازتان دسترسی داشته باشید و به نوع نسخه BIOS سیستمتان پی ببرید.

وب سایت توسینسو

حجت رستمی
حجت رستمی

دانشجوی رشته شبکه و متخصص Passive

دانشجوی رشته اینترنت و شبکه های گسترده علاقه مند به یادگیری active شبکه

نظرات