محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

7 کلید میانبر کاربردی برای سیسکو کارهای حرفه ای

در تمامی سیستم عامل های موجود در بازار برای راحتی کار با دستورات می توان از یک سری کلید های میانبر تعریف شده در سیستم استفاده کرد که سرعت کار با سیستم را بالا می برند . تجهیزات سیسکو نیز از این قضیه استثناء نیستند ، در زیر برخی از مهمترین این کلید های میانبر را معرفی می کنیم :

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
  1. کلید جهت دار بالا ( UP) : هر گاه دستوری را در خط فرمان اجرا کنیم ، این دستور در RAM سیستم باقی می ماند و در صورتیکه بخواهیم به همان دستور قبلی دسترسی داشت باشیو و نخواهیم مجددا آنرا وارد نماییم کافیست کلید جهت دارد بالا ( UP) را بفشاریم و با اینکار به ترتیب به دستورات قبلی وارد شده دسترسی خواهیم داشت . کلید ctrl+p نیز همین کار را انجام می دهد.
  2. کلید جهت دار پایین ( down) : این کلید عکس عملیات کلید جهت دار بالا را انجام میدهد و دستور بعدی وارد شد را به ما نشان می دهد ، همین کار بوسیله ترکیب کلید های ctrl+n نیز انجام می شود .
  3. کلید جهت دار چپ ( left) و راست ( right) : در صورتیکه دستوری را وارد کرده ایم و در آن می خواهیم اصلاحی انجام دهیم بوسیله این کلیدها می توانیم بدون حذف کاراکتر ها در دستور عقب و جلو برویم ، همین کار بوسیله فشردن کلید های crtl+f به عمنی forward برای جلو رفتن و ctrl+b به معنی backward برای عقب رفتن استفاده می شود.
  4. کلید های ترکیبی‌: ctrl+E خط فرمان را به انتهای دستور برده و کلیدهای ctrl+A خط فرمان را به ابتدای خط می آورد.
  5. کلید ctrl+D یک کاراکتر قبل را حذف می کند و مانند فشردن کلید BackSpace کار می کند .
  6. کلید ESC+B با هر بار فشرده شدن یک کلمه به عقب باز می گردد.
  7. کلید ESC+F با هر بار فشرده شدن یک کلکه به جلو حرکت می کند
  • با وارد کردن دستور show history ده دستور قبلی وارد شده توسط خط فرمان را می توانید یکجا مشاهده کنید . اگر میخواهید بیش از 10 دستور قبلی را مشاهده کنید و در یک شبکه بزرگ قرار دارید که تنظیمات پیچیده ای دارد کافیست در خط کنسول مقدار بافر دستور history را افزایش دهید که میتواند تا 250 دستور را در خود نگه دارد ، به مثال زیر توجه کنید : Switch(config-line)#history size 30در اینجا تعداد دستورا تبافر را به 30 افزایش داده ایم.
  • یکی از پرکاربرد ترین کلید ها در وارد کردن دستورات لینوکس و همچنین سیسکو کلید TAB است ، شما در صورتیکه روش نگارش دستور خود را بصورت کامل نمیدانید کافیست فقط بخشی از آنرا بدانید و با فشردین کلید TAB به شما دستوراتی که ابتدای آنها با کلمه وارد شده از سمت شما مطابقت دارد به شما نشان داده خواهد شد . جالب اینجاست که بدانید در تجهیزات سیسکو بر خلاف سایر سیستم عامل ها در صورتیکه دستور مورد نظر شما بصورت تمام و کمال نوشته نشود اما در سیستم دستور دیگری با محتوای ابتدای دستور شما وجود نداشته باشد دستور شما بصورت کامل اجرا خواهد شد ، برای مثال شما به جای وارد کردن دستور کامل configure terminal میتوایند conf t یا conf ter یا امثال اینها را وارد کنید .

اگر پیش زمینه ای در حوزه سیسکو ندارید حتما توصیه میکنم ابتدا دوره آموزش نتورک پلاس را برای یادگیری مبانی و مفاهیم اولیه شبکه بگذرانید و در ادامه وارد دوره های آموزش سیسکو وب سایت شده و مسیر راه یادگیری سیسکو را ادامه بدهید.


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات