محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

AS Number چیست؟ بررسی مفهوم Autonomous System Number در سیسکو

Autonomous System یا AS به مجموعه ای از شبکه ها گفته می شود که در یک حوزه مدیریتی واحد قرار دارند ، این مجموعه می تواند شبکه های موجود در یک سرویس دهنده اینترنتی یا ISP باشد یا یک شبکه WAN بزرگ سازمانی ، در این خصوص اصطلاحاتی است که شما حتما برای درک بهتر باید مفهوم آن را درک کنید ، اولین اصطلاح Interior Gateway Protocol یا IGP می باشد و به معنای Routing Protocol ای است که در شبکه هایی با یک Autonomous System مورد استفاده قرار می گیرد .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. منظور از Private ASN و Public ASN چیست ؟

IGP ها شامل پروتکل هایی به نامRIP ، IGRP ، EIGRP و OSPF می شوند. Routing Protocol های دیگری نیز وجود دارند که به Exterior Gateway Protocol یا EGP معروف هستند ، با استفاده از این نوع پروتکل های EGP شما می توانید شبکه هایی با Autonomous Number های متفاوت را به هم متصل کنید. BGP یکی از انواع پروتکل های EGP می باشد. BGP برای مسیریابی ترافیک بین شبکه های Backbone اینترنتی با Autonomous Number های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد.

AS Number چیست؟ بررسی مفهوم Autonomous System Number در سیسکو

زمانیکه پروتکل BGP یا Border Gateway Protocol در حال توسعه و استاندارد سازی بود اعداد باینری 16 بیتی برای اولین بار برای استفاده در Autonomous System Number برای شناسایی شبکه های موجود در این پروتکل مورد استفاده قرار گرفتند. به این عدد AS Number گفته می شد و به عنوان AS Number های 2 Octet ای هم مشهور بودند. با استفاده از 16 بیت باینری ما می توانستیم شبکه هایی به وسعت 2 به توان 16 یا 65536 شبکه را شماره گذاری کنیم.

منظور از Private ASN و Public ASN چیست ؟

اولین مقدار در Autonomous System Number یا ASN عدد 0 است که رزرو شده است و همچنین آخرین یا بزرگترین مقدار ASN عدد 65535 است که این مقدار نیز رزرو شده است و قابل استفاده نیست. مقادیر 1 تا 64511 برای استفاده در مسیریابی های اینترنتی استفاده می شوند و همچنین مقادیر 64512 تا 65534 نیز برای استفاده های شخصی یا سازمانی مورد استفاده قرار می گیرند. از سال 2011 ساختار ASN از 16 بیتی به 32 بیتی تغییر یافت و شما می توانید از دو به توان 32 بیت عدد برای AS های خود استفاده کنید.

AS Number چیست؟ بررسی مفهوم Autonomous System Number در سیسکو

AS Number ها به دو دسته بندی کلی Private و Public تقسیم بندی می شوند. دقیقا مشابه آدرس های IP که Public و Private دارند شما نمی توانید از AS Number های Private در اینترنت استفاده کنید. مقادیری که در همین پاراگراف عنوان کردیم که برای استفاده شخصی و یا استفاده در مسیریابی اینترنتی استفاده می شوند دقیقا همان مفاهیم Public ASN و Private ASN را در بر دارند. شما می توانید با استفاده از Private ASN ها شبکه های بسیار بزرگ سازمانی را به AS های کوچکتر تقسیم کنید و آنها را با eBGP به هم متصل کنید.

علاوه بر این اگر شما فقط یک ISP متصل شده اید شرکت ISP می تواند به شما برای استفاده از بهینه از ASN های Public یک ASN به شکل Private بدهند ، مشابه کاری که برای NAT انجام می شود. به هر حال شما اگر قرار باشد با شبکه های Internet ارتباط برقرار کنید بایستی ASN های Private خود را از شبکه های خود حذف کنید تا بتوانید به Global Mesh شبکه اینترنت بپیوندید ، توجه کنید که قرار دادن Private AS Number ها در صورتیکه شما از سرویس های چندین ISP مختلف استفاده می کنید پیشنهاد نمی شود. امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد. توسینسو باشید


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات