علیرضا عابدینی
کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و مدرس کامپیوتر

چگونه کارایی اکتیودایرکتوری را افزایش دهیم ؟ فشرده سازی دیتابیس

در این مقاله قصد شما رو با یک دستور جدید و کاربردی آشنا کنم، دستور NTDSUTIL، کارهای زیادی از این دستور بر می آید که به یکی از اونها آشنا می کنم و این نکترو گوشزد می کنم که همیشو همیشه تا دستوریرو به خوبی یاد نگرفتید و کاربرد اونو نمی دونید و یا اصلا برای شما فعلا ضرورت اجرایی ندارد، پیاده سازی نکنید و یک نکته مهم که از تجارب خودم براتون می گم، داشتن BACKUP از فایلها و ... است.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

معرفی دستور NTDSUTIL

  • نکته : DATABASE مربوط به نگهداری اطلاعات اکتیو دایرکتوری NTDS.DIT در مسیر زیر قرار دارد.
  • تذکر: یک کپی از فایل مربوطه در یک پوشه ای برای خود نگهدارید.
..\WINDOWS\NTDS
وب سایت توسینسو

کار رو با یک مثال شروع می کنیم؛تصمیم دارید کارایی و یا PERFORMANCE سرویس ACTIVE DIRECTORY تون افزایش بدید، خوب این دستور با پارامترهای مربوطه این قابلیت رو برای شما ارائه می ده که با DEFRAG کردن محتویات اکتیو دایرکتوری و حذف فضاهای خالی داخل این فایل و همچنین یه جور فشرده سازی موجب رسیدن شما به خواسته مربوطه بشه.

نحوه انجام کار:

در مرحله اول باید سرویس اکتیو دایرکتوری رو غیر فعال کنید،برای انجام این کار دستور SERVICES رو در پنجره RUN اجرا و اینتر نمایید تا لیست سرویسها برای شما نمایش داده شود، از داخل این سرویس ها، سرویس ACTIVE DIRECTORY SERVICE رو جستجو و اونو غیر فعال کنید.

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

در مرحله دوم، وارد پنجره COMMAND شده و دستور NTDSUTIL رو وارد کنید و در ادامه روبروی عبارت NTDSUTIL که برای شما در خط فرمان ظاهر می شود عبارت "ACTIVATE INSTANCE NTDS" رو وارد کنید.

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

در مرحله سوم، کلمه FILES رو وارد کنید.

وب سایت توسینسو

در مرحله چهارم، دستور COMPACT TO DESTINATION FOLDER رو وارد کنید.

در مرحله پنجم، طبق توصیه دستور که در صفحه به شما نشون می دهد، فایل مربوطرو به مسیر اصلی این فایل که در بالا اشاره شد کپی و جایگزین کنید.(توجه به حجم فایل قبلی و جدید داشته باشید که حجم کاهش پیدا کرده

وب سایت توسینسو

)

در مرحله ششم : حرف q رو برای خروج از دستور وارد کرده و سپس وارد پنجره services شده و سرویس active directory را فعال نمایید.

مرجع : Active Directory Database Optimization


علیرضا عابدینی
علیرضا عابدینی

کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و مدرس کامپیوتر

کارشناس ارشد فناوری اطلاعات هستم ، مدرس دوره های کامپیوتر ، مدیر فناوری اطلاعات و دارای گواهینامه های MCSA ، CCNA ، CEH و Network Plus و خوشحالم از اینکه می تونم دانشم رو در توسینسو به اشتراک بگذارم

نظرات