10 نکته مهم در استفاده از رجیستری ویندوز

رجیستری ویندوز یک پایگاه داده برای نگهداری تنظیمات در سیستم عامل ویندوز می باشد. رجیستری ویندوز شامل موارد زیر می باشد :

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
  • پروفایل هر کاربر که بر روی سیستم دارای اکانت می باشد.
  • اطلاعات تمام دستگاه های داخلی و خارجی متصل به کامپیوتر
  • اطلاعات تمام برنامه های نصب شده بر روی سیستم عامل
  • جزییات تمام تنظیمات انجام شده بر روی سیستم عامل

از آن جا که رجیستری ویندوز مانند مغز کامپیوتر می باشد، در هنگام اعمال تغییرات بر روی آن باید بسیار دقت کنید. ، ما لیستی از نکات مهم که هنگام کار کردن با رجیستری باید بدانید را جمع آوری کرده ایم.

1.قالب اصلی رجیستری

معمولا پیش از هر سفری یک نقشه ابزار مفیدی می باشد. نقشه علاوه بر مسیریابی، در درک محیط مقصد نیز به شما کمک می کند. دقیقا از همین مثال می توان برای رجیستری استفاده کرد. رجیستری ویندوز از پنج بخش اصلی تشکیل شده است که به آن ها کلید می گویند. هر کدام از کلیدها شامل اطلاعات خاصی درباره ی سیستم عامل می باشد. هر بخش ساختار فولدرها را دارد که در آن ها فایل های تنظیمات جا دارد. هر کدام از این فایل ها را مقدار(Value) می نامیم.

 

کلید و مقدار در رجیستری valuye and key in registery

به بررسی این پنج کلید می پردازیم:

  • HKEYCLASSESROOT: این کلید اطلاعات انواع فایل ها(file types) را نگه داری میکند.
  • HKEYCURRENTUSER: این کلید شامل نسخه های کپی از داده های ذخیره شده در HKEY_USERS درباره ی کاربر فعلی ویندوز می باشد.
  • HKEYLOCALMACHINE: این کلید اطلاعات تمام نر فزارها و سخت افزارهای نصب شده بر روی کامپیوتر می باشد.
  • HKEY_USERS: کلیدی است که اطلاعات تمام کاربرانی که بر روی سیستم دارای اکانت هستند را نگه داری می کند.
  • HKEYCURRENTCONFIG: این کلید شامل نسخه های کپی از اطلاعات کلیدهای اصلی می باشد. این کلیدهای اصلی باید وابسته به session فعلی ویندوز باشند تا بتوانند در این شاخه قرار گیرند.

2. بک آپ گرفتن از رجیستری

پیش از اعمال هر تغییری بر روی رجیستری باید از آن بک آپ بگیرید. با این کار اگر اشتباهی رخ داد، می توانید سیستم را به یک وضعیت مطمئن بازگردانید. در این جا چند روش برای بک آپ گرفتن از رجیستری را معرفی می کنیم:

  • در ویندوز XP از امکانت بک آپ گیری ویندوز استفاده کنید و System State را انتخاب نمایید.
  • یک Restore Point بسازید.
  • Registry Editor را اجرا کنید و کلیدی را که می خواهید تغییر دهید را انتخاب کنید، سپس منوی فایل را باز کنید و دستور Export را انتخاب نمایید.
وب سایت توسینسو

3. Registry Editor

برای انجام تغییرات دستی در رجیستری می توانید از Registry Editor استفاده کنید. برای اجرا کردن Registry Editor به Run (Start و سپس Run) بروید و در آن regedit تایپ کنید. سپس OK را بزنید. زمان کار کردن با Registry Editor مراقب باشید که کلید و یا مقداری را به اشتباه تغییر ندهید.

4. استفاده از فایل های REG

اگر ویرایشی که در رجیستری می خواهید انجام دهید مهم است و نمی دانید که چگونه این کار را انجام دهید، بهتر است که در گوگل جستجو کنید و یک فایل رجیستری ای که تغییر مورد نظر شما را انجام می دهد را پیدا کنید (از معتبر بودن سایت اطمینان حاصل فرمایید). فایل رجیستری عبارت است از یک فایل متنی خاص که از Registery Editor استخراج می شود. این فایل دستورات لازم برای ویرایش رجیستری را درون خود دارد. شما به راحتی بر روی فایل رجیستری دابل کلیک می کنید و آن به صورت اتوماتیک تغییرات را در رجیستری اعمال می کند.

5. استفاده از ابزارهای گرافیکی

از آن جا که رجیستری مهم ترین منبع برای اکثر تنظیمات سیستم عامل است، پیدا کردن ابزاری که به شما در ویرایش رجیستری کمک کند آسان است. تقریبا تمام ابزارهای کنترل پنل در رجیستری تغییر ایجاد می کنند. یکی دیگر از ابزارهایی که در این راه به شما کمک می کند، Group Policy Editor است (برای استفاده از آن در Run تایپ کنید gpedit.msc). برای ایجاد تغییراتی در رجیستری که در این ابزارها موجود نیست می توانید Microsoft TweakUI PowerToy را دانلود کنید.

6. جستجو در رجیستری

اگر اسم کلید فرعی و یا مقداری را که می خواهید ویرایش کنید را می دانید، اما آدرس آن را نمی دانید، در نظر داشته باشید که Registery Editor یک ابزار قدرتمند برای جستجو درون رجیستری دارد. برای دسترسی به آن، Registery Editor را باز کنید و کلیدهای Ctrl+ F را فشار دهید. زمانی که پنجره ی جستجو باز شد، نام کلید فرعی و یا مقدار مورد نظرتان را تایپ و جستجو کنید.

 

وب سایت توسینسو

7. استفاده از مزایای Favorites

اگر شما معمولا از Registry Editor برای ویرایش رجیستری استفاده می کنید، میتوانید از منوی Favorites استفاده کنید. این ابزار آدرس ها را برای شما بوک مارک می کند. برای این کار وقتی روی آدرس مورد نظرتان هستید، منوی Favorites را باز کنید و دستور Add To Favorites را انتخاب کنید. سپس با استفاده از منوی Favorites می توانید برای استفاده های بعدی به این ادرس استفاده کنید.

 

وب سایت توسینسو

8. کار کردن با ویژگی آخرین کلید بازشده در Registry Editor

Registry Editor یک ویژگی دارد که به آن آخرین کلید(LastKey) می گویند. این ویژگی آدرس آخرین کلید باز را قبل از بسته شدن Registry Editor در خود ذخیره می کند. دفعه ی بعد که Registry Editor را باز کنید، به صورت خودکار همان آدرس کلید را باز می کند. اگرچه این ویژگی به شما در بعضی مواقع کمک می کند، اما وقتی که می خواهید کلید دیگری را ویرایش کنید آزاردهنده می شود. قبل از این که هر کاری انجام دهید، مجبورید که همه ی کلید های باز را ببندید.

برای کنار آمدن با این ویژگی به شما یک ابزار مفید و رایگان به نام RegEd Launcher معرفی می کنیم. زمانی که RegEd Launcher را باز می کنید، یک پنجره نمایش می دهد که از شما می پرسد که Registry Editor را در همان آخرین کلید باز کند و یا همه ی کلیدها را ببندد و سپس Registry Editor را باز کنید.

9. پاکسازی رجیستری

با گذشت زمان ممکن است رجیستری پر از کلیدها و مقدارهای خراب یا بلا استفاده شود. این اتفاق ممکن است رجیستری را کند و کم بازده کند. نرم افزارهای زیادی برای پاکسازی رجیستری وجود دارد که تعدادی از آن ها را معرفی می کنیم:

  • Registry Clean Pro
  • Registry Mechanic
  • TweakNow RegCleaner

10. کنترل و تنظیم کردن رجیستری

زمانی که یک برنامه ی جدید را نصب می کنید، فرایند نصب تعدادی تغیر در رجیستری ایجاد می کند. اگر می خواهید که گزارش تغییرات رجیستری را ببینید، باید از RegMon که یک برنامه ی کاربردی از Systems Internals است استفاده کنید. RegMon در پس زمینه فعالیت می کند و از فعالیت های رجیستری گزارش تهیه می کند. از این گزارش می توانید برای عیب یابی مشکلات مرتبط به رجیستری استفاده کنید.

نویسنده : پویا فضلعلی

منبع : انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع دارای اشکال اخلاقی می باشد


نظرات