محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

تفاوت ماژول SFP و XFP در چیست؟ به زبان ساده

تفاوت ماژول های XFP و SFP در سویچ های سیسکو چیست؟ با توجه به اینکه همه روزه صنعت و تکنولوژی رو به رشد است ، شما نیز به عنوان یک کارشناس فناوری اطلاعات از این مقوله جدا نیستید و بایستی تا جای ممکن در خصوص تجهیزات و ماژول های جدیدی که برای استفاده در شبکه و زیرساخت ارتباطی شما به بازار ارائه می شوند آشنایی داشته باشید تا در مواقع لازم نیاز خود را برطرف کنید. امروزه تجهیزات زیادی با عنوان Transceiver به بازار ارائه می شوند تا بتوانند سیگنال شما را تقویت کنند. Transceiver همانطور که از نامش هم پیداست به دستگاهی گفته می شود که برای Transmit کردن و Receive کردن سیگنال مورد استفاده قرار می گیرد. ، شما در تجهیزات وایرلس هم چنین دستگاهی را ممکن است داشته باشید ، تلفن های همراه ، رادیوهای دو طرفه و بسیاری دیگر از تجهیزات امروزی به این دستگاه در مکانیزم کاری خود برای تقویت سیگنال ها نیاز دارند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
تفاوت ماژول SFP و XFP در چیست؟ به زبان ساده

بنابراین ما امروزه اگر می خواهیم داده ای را انتقال دهیم بایستی از Transceiver ها استفاده کنیم. امروزه بهترین رسانه ای که برای انتقال سیگنال ها مورد استفاده قرار می گیرد فیبر نوری است که با استفاده از نور سیگنال را منتقل می کند. سرعت نور طبیعتا بسیار بسیار بیشتر از سرعت برق و تجهیزات وایرلسی است که بصورت سنتی مورد استفاده قرار می گیرند ، البته توجه کنید که در اصطلاح فنی ما به سیگنال در تجهیزات وایرلس امواج و در فیبر نوری پالس نوری می گوییم. معروفترین ماژول هایی که امروزه در تجهیزات زیرساخت ارتباطی برای فیبر نوری به عنوان Transceiver مورد استفاده قرار می گیرد ماژول های XFP و SFP هستند. با استفاده از این ماژول ها شما می توانید کیفیتی مطلوبی از ارتباطات شبکه و زیرساخت خود را تجربه کنید ، علاوه بر این استفاده از این ماژول ها مقرون به صرفه نیز هست. قبلا در خصوص تفاوت های بین ماژول های GBIC و SFP در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران صحبت کردیم و امروز قصد داریم تفاوت بین SFP و XFP را برای شما تشریح کنیم.

تفاوت ماژول SFP و XFP در چیست؟ به زبان ساده

معرفی ماژول XFP در تجهیزات فیبر نوری

XFP مخفف کلمه های 10 Gigabit Small Form Factor Pluggable است ، البته همیشه قرار نیست همه واژه ها خلاصه شده باشند. با استفاده از ماژول های XFP روی سویچ های خود شما می توانید یک سرعت انتقال داده بسیار خوب را در شبکه و زیرساخت های ارتباطی خود در صورت نداشتن Bottlenecks تجربه کنید. ماژول XFP در سال 2002 و به همراه قطعا الکترونیکی که برای همین ماژول طراحی شده بود به نام XFI معرفی شد. XFP توسط گروهی به نام Multi-Source Agreement طراحی و ابداع شد.

با توجه به توضیحاتی که در ویکیپدیا آمده است ، ماژول XFP یک ماژول با قابلیت Hot Swap است و این بدین معناست که زمانیکه دستگاه شما روشن است شما امکان تعویض این ماژول را خواهید داشت. همچنین از این ماژول به عنوان یک ماژول بدون وابستگی به پروتکل یاد می کنند. ماژول های XFP را می توان بدون به وجود آمدن کوچکترین وقفه ای در سیستم جایگزین کرد ، این فرآیند تعویض و جابجایی ماژول ها در فیبرهای نوری 850nm و 1310nm و 1550nm بسیار معمول است. برای اینکه بتوانید از چنین ماژول XFP ای استفاده کنید دستگاه شما باید دارای یکی از موارد زیر باشد :

  • کارت شبکه 10 Gigabit Ethernet
  • 10 Gigabit Fiber Channel
  • Synchronous Optical Networking at OC-192 rates
  • Synchronous Optical Networking STM-64
  • 10 Gbit//s Optical Transport Network OTU-2
  • و همچنین لینک های موازی فیبر نوری

تفاوت ماژول SFP و XFP در چیست؟ به زبان ساده

معرفی ماژول SFP در تجهیزات فیبر نوری

در خصوص SFP قبلا در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران در قالب مقاله ای با عنوان تفاوت بین ماژول های GBIC و SFP توضیحات کاملی ارائه کردیم اما با توجه به اینکه در این مقاله اولویت مقایسه SFP و XFP است ما سعی می کنیم بیشتر به تفاوت این دو محصول بپردازیم. SFP مخفف کلمه های Small Form-Factor Pluggable است . با استفاده کردن از این ماژول شما قطعا سرعت بهتری در مقایسه با سایر ارتباطات مسی در شبکه را در صورت نداشتن Bottleneck تجربه خواهید کرد. اسم دیگری که SFP را به آن نیز می شناسند Mini GBIC است که در واقع یک نوع Transceiver قدیمی است ، SFP و GBIC تنهای تفاوت مهمی که با هم دارند اندازه آنهاست وگرنه تقریبا سرعت و کیفیت یکسانی را به کاربران ارائه می دهند.

SFP Transceiver ها امروزه بیشترین استفاده را در شبکه های زیرساخت و انتقال داده دارند ، این ماژول ها می توانند در لینک های دستگاه هایی مثل روتر و سویچ در شبکه ها مورد استفاده قرار بگیرند. ماژول های SFP از انواع تجهیزات ارتباطی مثل Gigabit Ethernet ، Fiber Channel ، SONET ، SFP Plus و 10 Gigabit data rate ها پشتیبانی می کنند. برای هر نوع از SFP Transceiver می توان طول موج و محل و حتی مسافت را نیز تعریف کرد.

با توجه به جستجو هایی که بنده انجام دادم ماژول SX SFP که از هسته های 850nm استفاده می کند می تواند تا 550 متر پالس های نوری را منتقل کند ، LX SFP با پشتیبانی از هسته 1310nm می تواند تا حداکثر 10 کیلومتر پالس ها را منتقل کند و ZX SFP می تواند تا 80 کیلومتر پالس را منتقل کند. توجه کنید که SFP های مسی هم وجود دارند که از رابط ها یا سوکت های RJ45 استفاده می کنند. قابلیت DOM بر روی ماژول های SFP یک انتخاب است ، این ماژول به کاربران اجازه می دهد که بصورت بلادرنگ وضعیت SFP های خود را ببینند و آن را مانیتور کنند. توسینسو باشید


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات